september 23, 2021

seo letters2 scaled

Vad är lokal sökmotoroptimering?

Så vad är lokal SEO? I huvudsak är det allt som ökar din synlighet online för sökningar som har en lokal avsikt. Företag som följer en gedigen checklista för lokal SEO har större chans att tilltala sina målgrupper och flytta sina produkter och tjänster.

Vi kan inte underskatta vikten av lokal SEO för företag vars affärsmodeller bygger på regional handel. Människor kan beställa en tv-apparat från vilken onlineförsäljare som helst, oavsett var de befinner sig. Men de kan inte göra samma sak för en hårklippning.

Företag som optimerar för lokal SEO ger sig själva en klar fördel. Till skillnad från sina rivaler kan de ta del av all den saftiga, konverteringsfärdiga trafiken i det lokala området, vilket ökar deras intäkter.

Fördelarna med att optimera för lokal SEO är alltså följande:

Bättre synlighet online via dina referenser och företagslistor, vilket leder till ökad försäljning på webben och i butik.
Mer målinriktad trafik till din webbplats, vilket hjälper dig att undvika onödiga marknadsföringsutgifter.
Förbättrad användarupplevelse genom relevant, lokalt innehåll.
Förbättrad synlighet på populära plattformar, inklusive Google, Apple Maps och Bing.
Förbättrad rykteshantering och bättre framträdande i form av recensioner, vilket leder till högre rankning och större förtroende hos kunderna.

 

Så vad är lokal SEO? Local SEO kallas ibland för lokal sökmarknadsföring och är en metod för att få dina sidor, produkter och tjänster att rankas högre i sökresultaten för geografiskt specifika sökord, som London eller New York.

Lokal SEO skiljer sig i grunden från vanlig, generisk sökmotoroptimering.
Med vanlig SEO är målet att tilltala en allmän publik, oberoende av tid och plats. Du väljer en uppsättning nyckelord och försöker placera dig på dem genom att bygga länkar, skapa innehåll och sprida innehåll på dina konton i sociala medier, oavsett var dina kunder befinner sig.

Lokal SEO är dock annorlunda.

I stället för att försöka tilltala en allmän publik försöker du få dem att använda dina tjänster utifrån var de befinner sig just nu.

Om en användare till exempel söker efter "kebabbutik nära mig" ger sökmotorerna användarna träffar i närheten, både i vanlig sökning och i kartappar, förutsatt att du har dina platsinställningar aktiverade.

Vad är Lokal SEO?

Många företag är beroende av det lokala samhället för sina kunder. Frisörer, bilmekaniker och restauranger vet att deras kunder uteslutande är personer som bor i närheten. Redan detta bevisar att lokal SEO är en nödvändighet. Det finns ingen anledning för lokala företag att bränna dyrbara marknadsföringspengar för att vädja till användare som bor hundratals kilometer bort. Det är bara vettigt att rikta in sig på relevanta kunder i närområdet.

Om du optimerar för lokal SEO signalerar du till Google att ditt företag kan tillgodose lokala användares behov, vilket gör att du hamnar högre upp i rankingen och ökar din synlighet. Lokal SEO hjälper dig också att rikta dig till personer som funderar på att köpa just nu, vilket dramatiskt förbättrar din samtalsfrekvens. Vinnare, vinnare!

Google förbättrar ytterligare möjligheten att bli mer synlig med praktiska funktioner som endast är tillgängliga när en användare söker med lokal avsikt. Sidofältet för kartor, till exempel; denna praktiska UI-funktion visar kontaktinformation och offentligt publicerade recensioner, vilket gör det enkelt för en användare att hitta den information de behöver så snabbt som möjligt.

Om de optimeras på rätt sätt kan sådana funktioner göra ditt företag mer synligt för användarna, vilket understryker vikten av lokal SEO för företag.

När du aktivt optimerar ditt företag på Google, Bing, Apple Maps med flera upphör ditt företag omedelbart att vara en ensam hyperlänk i ett hav av sökresultat och förvandlas till något mycket mer tillgängligt. Användarna får en funktionsrik upplevelse, vilket gör dig mycket mer klickbar.

Lokalt vs Globalt

Förutom att rikta in sig på lokala kunder kan lokala sökningar också hjälpa oberoende fysiska företag att konkurrera med rikstäckande konkurrenter på nätet.

Google fann att 30 % av de 4 500 personer som deltog i undersökningen föredrar att handla personligen i stället för online om de vet att de befinner sig nära en butik. Ytterligare 35 % sa att de gärna skulle dela med sig av sina pengar om de visste att de kunde få den produkt de ville ha snabbare.

Så om du syns tydligt i sökresultaten kan du inte bara få trafik till din webbplats, utan också öka antalet besökare i din lokala butik!

 

Hur fungerar lokal SEO?

Som nämnts är lokal SEO ett helt annat djur än generisk SEO.

Googles främsta rankingfaktor för lokala sökningar är användarens fysiska plats. Med andra ord visar Google resultat beroende på var den tror att en person befinner sig just nu.

På stationära datorer och bärbara datorer baseras resultaten på den plats som IP-adressen antyder. På smarttelefoner används GPS-positionen.

Googles algoritm för lokal SEO (och andra sökmotorer som Bing och Yahoo!) bygger på tre pelare: närhet (som vi redan har diskuterat), relevans och framträdande.

Närhetens betydelse
År 2016 meddelade Google officiellt att användarens plats var den viktigaste rankningssignalen för lokala sökningar, som en del av uppdateringen "Possum". Sedan dess har Google dubblerat närhet, med sin stora uppdatering 2019 som prioriterade företag i samma postnummer som användaren. Efter att den gick i drift märkte vissa företag en dramatisk nedgång i organisk trafik från områden utanför deras omedelbara närhet.

Lokal relevans
Lokal relevans fungerar på samma sätt som vanlig sökning. Google gör ett bra jobb med att räkna ut vilka företagssidor som matchar användarens sökord bäst, med hjälp av ett gäng signaler på och utanför sidan.

Dessa inkluderar:

Metataggar och beskrivningar
Titeltaggar, alt-text och URL-struktur
Konsistens i citeringar.
Information om Google My Business
NAP-konsistens
Citatkvalitet
DA
Recensioner på nätet
Nyckelord
Och mer!
Listan kan verka skrämmande, men du måste komma ihåg att relevans är nyckeln!

Om du har gjort allt det ovanstående, men informationen inte konsekvent kopplas till användarnas plats, är det i slutändan en meningslös övning.

En av de enklaste och ofta mest förbisedda ranking-signalerna är Google My Business. Företag kan informera Google om sin företagskategori med mera via sitt Google My Business-konto. Det är Googles sätt att ge företagen möjlighet att hoppa upp och ner med en stor röd flagga som skriker "Jag är här!". Men vi kommer att gå in mer på det lite senare.

Framträdande
Prominens är det ord som sökmotorerna använder för att beskriva hur väl ditt varumärke sticker ut från resten. Om du till exempel driver en prisbelönt restaurang med flera Michelinstjärnor kommer du sannolikt att sticka ut mer än den lokala pommes fritesbilen med fruktansvärda recensioner.

När kunderna kommer till en restaurang i världsklass förväntar de sig en måltid i världsklass. När de beställer från den lokala pommes fritesbilen tar de kanske sina chanser.

Google använder recensioner för att bestämma "framträdande" eftersom man tror att bättre rankade varumärken erbjuder användarna bättre upplevelser. Det är väl rimligt, eller hur?

Resultat för snackpaketet
När användarna skriver in ett sökord med lokal avsikt ger Google dem en informationsruta som innehåller företagets omdömespoäng, prisnivå, typ av tjänst, adress och öppettider, allt snyggt placerat i "Snack Pack"-resultaten.

Så här ser användarna ut när de till exempel skriver "pizzarestaurang i London":

I allmänhet ger Google olika resultat beroende på användarens avsikt. Ibland visas specifika företag. Andra gånger kommer den också att vidarebefordra användarna till webbplatser med recensioner, som i exemplet ovan, särskilt om den tror att de befinner sig i ett tidigt skede av köpprocessen.

Observera att Google endast visar tre resultat i "snackpack"-resultatet ovan. I de flesta fall är det fler än tre företag som jagar lokala sökord. Så om du vill få ögonen på ditt varumärke är en solid strategi för lokal sökmarknadsföring absolut nödvändig.

Kunskapspaneler och svarsrutor
När ett sökord är mer specifikt och inkluderar företagets namn, visar Google resultaten i en kunskapspanel.

En kunskapspanel är en stor ruta till höger på skärmen som visar all information som användaren kan behöva veta om det aktuella företaget.

I det här exemplet frågade vi Google om öppettiderna för ett visst företag. Du ser att en svarsruta ger det exakta svaret på sökfrågan, medan kunskapspanelen ger svaret och mycket mer.

Google använder data som tillhandahålls av företag för att förbättra användarupplevelsen. Företaget vet att det kan glädja användarna genom att visa dem i centrum, så det gör det.

 

Vad är skillnaden mellan SEO och lokal SEO?

Lokal SEO är ett sätt att försöka få dina sidor att rankas bra för relaterade sökningar med "lokal avsikt". Om en användare söker efter "pizzarestauranger i London" är det alltså logiskt att Google visar närliggande platser, inte resultat för Mogadishu. I slutändan handlar allt om plats.

Men om det inte finns någon lokal avsikt kommer Google helt enkelt att ge användaren det mest framträdande, relevanta och auktoritativa innehåll som kan hittas. Närheten faller bort ur bilden och signalerar därmed en standardsökning. Normal SEO är mycket vettigt för internetföretag som vill driva trafik till en webbplats eller en nätbutik.

Så här ser det ut när vi söker efter ett generiskt produktnyckelord utan lokal avsikt, till exempel "TV-apparat". Denna sökning ger globala resultat när den skrivs in i sökrutan.

I det här fallet är betydelsen av lokal SEO minimal eftersom användaren kan beställa en TV var som helst utan problem.

Skillnaderna i de sökresultat som visas informerar om din lokala SEO-strategi.

Med vanlig SEO kan du placera dig högre för sökord som inte indikerar lokal avsikt. Du får tillgång till en bredare publik, men konkurrensen är större.

Lokal SEO är å andra sidan ofta mindre konkurrensutsatt (beroende på var du befinner dig, förstås) och ger en mindre, mer fängslad publik.

Anledningen till detta är enkel: lokala sökfrågor tenderar att förkroppsliga mer kommersiellt värdefulla användarintentioner. Som vi noterade ovan är konverteringsgraden högre för lokala sökningar än för deras icke-lokala motsvarigheter.

Så när någon skriver "mekaniker nära mig" finns det en stor chans att de vill spendera pengar, just nu. Den typen av omedelbarhet får man inte ofta när platsen inte spelar någon roll. Målet med lokala sökningar är att vara det första företaget som de ser när de trycker på "sök"-knappen!

Vem har fördel av lokal SEO?

Att använda lokal SEO på ett framgångsrikt sätt är raketbränsle för lokala företag. Som vi redan har nämnt hjälper det till att driva köp på nätet och ökar antalet besökare i fysiska lokaler, oavsett om kunderna bor i det lokala området eller bara är på besök.

För alla de företag som är beroende av lokalsamhället, som frisörsalonger, bilmekaniker och restauranger, är en lokal SEO-strategi en nödvändighet. Det enda sättet för dem att få nya kunder genom dörren är att marknadsföra sina verksamheter i närområdet.

Vi vet att Googles lokala SEO-plattform är omfattande. Den erbjuder den kritiska information som användarna behöver för att hitta de bästa lokala företagen som kan tillfredsställa deras behov. Lokala sökningar ger tillbaka det vanliga sökfältet, liksom karttjänster och fullständig navigationsintegration. Användarna kan se var de lokala företagen ligger och snabbt se vilka som ligger närmast deras nuvarande position.

Jämfört med traditionella marknadsföringsmetoder ger lokal SEO ökad funktionalitet OCH synlighet. Var och en av de många lokala sökanvändarna kan hitta vägbeskrivningar eller ringa direkt från sina mobila enheter.

Hej, konverteringar!

Målet är att se till att det är ditt företag som står högst upp på listan.

Om du till exempel är en restaurang kommer ditt företag att gynnas av att utveckla en lokal SEO-strategi, främst på grund av konsumenternas beteende. Att äta ute är något som folk gör på ett infall eller när de besöker en ny plats. Potentiella kunder vill ha något snabbt, lättillgängligt och som speglar deras smak. All den information de behöver och mer därtill kan tillhandahållas i Googles praktiska sökresultatruta, förutsatt att dina företagsuppgifter finns där så att sökmotorn kan visa dem!

Hur optimerar man sidan för lokal SEO?

Låt oss nu gå in på den praktiska delen: förstå vad du behöver göra för att optimera din webbplats för lokal SEO.

Förstå dina nyckelord
Som kunnig ägare förstår du vikten av sökordsforskning för SEO och hur det påverkar din ställning i de organiska SERP:erna.

Hur är det nu med lokal SEO?

Googles algoritm tycks ha gudomliga förmågor för att utläsa lokala avsikter från till synes orelaterade sökfrågor. Men trots det kommer du bara att gynnas om du väljer att fokusera på nyckelord som är direkt relaterade till den typ av sökningar som människor använder när de söker efter tjänster i närheten.

Det finns några supersnabba sätt att undersöka de mest relevanta lokala SEO-nyckelorden för ditt företag.

Google Autocomplete visar dig de mest populära sökorden för dina tjänster. Skriv helt enkelt in den första delen av ditt sökord i Google search och titta på förslagen till autokomplettering.

Nedan har vi kategoriserat nyckelord utifrån fyra grundläggande områden för lokal SEO:

Öppettider (Nyckelord)

Låt oss säga att en användare letar efter en doner kebab take-out en fredagskväll och vill ha mer information om öppettiderna i en lokal butik.

Troligtvis kommer de att välja en sökfråga i naturligt språk som "När stänger ABC Barbeque?" eller "ABC Barbeque's öppettider". Google returnerar sedan resultaten i antingen en företagsruta (om det finns flera platser) eller en kunskapspanel, tillsammans med en snabbsvarsruta för direkta frågor.

Svaren hämtas från Google My Business och stöds av samma öppettider som publiceras på internet genom lokala hänvisningar och andra referenser.

Om en kund söker direkt efter ditt företag och inte kan hitta svaret kommer de troligen att gå någon annanstans.

Telefonnummer (nyckelord)

Lokala användare kanske också vill ringa upp ABC Barbeque för att beställa sin mat via telefon. I det här fallet kommer de troligen att skriva sökfrågor som "ABC Barbeque telefonnummer" eller "vad är ABC Barbeques telefonnummer?". Google visar sedan det nummer som de måste ringa i en svarsruta och/eller kunskapspanel, som tidigare.

Om sökmotorn inte kan hitta ett definitivt nummer kommer den att ge kartan tre alternativ. ABC Barbeque skulle visas med sina olika platser eller konkurrenter.

Detta är vad du vill undvika. Här finns en möjlighet för ditt företag att omges av konkurrenter när du har möjlighet att vara det enda resultatet!

Personlig plats (nyckelord)
Numera förväntar sig de flesta av oss att sökmotorerna ska känna till vår plats. Till och med användare som var oroliga för säkerheten har nu sina inställningar för plats eller GPS aktiverade på sina mobila enheter. Tack vare införandet av GDPR. Dessa 4 bokstäver kan slå skräck i de flesta marknadsförares hjärtan, men många användare känner sig nu mer trygga i antagandet att deras uppgifter är säkra.

Dessa människor uppskattar att sökmotorer kan erbjuda mer personalisering genom att snabbt tillhandahålla den information de behöver. Samtidigt kan marknadsförare nå potentiella kunder under de små ögonblick då deras köpvilja är som störst!

Vissa användare gör platsrelaterade sökningar, som "mekaniker nära mig". Som lokalt företag bör "nära mig"-delen ingå i din lokala SEO-strategi. Andra relaterade exempel är "nära", "i mitt område" och "inom en mil".

Den goda nyheten är att framför allt Google sorterar rankningen för "near me"-sökningar utifrån din information i Google My Business. Vi visar dig hur du optimerar Google My Business lite längre fram.

Du bör också lägga till schemamärkning på varje sida på din webbplats som innehåller NAP-data. Schema-markering är särskilt användbar för användarna eftersom den fyller luckor och lägger till realtidsinformation, t.ex. öppettider på helgdagar och helger. Här är allt du behöver veta om schemamärkning.

Nyckelord för Service In Locations (SILs)
Din checklista för lokal SEO bör även omfatta att bygga upp en lista med nyckelord som relaterar till de platser där du är verksam. Dessa kallas för SILs. SILs är möjligen de mest uppenbara nyckelorden för dig att välja att rikta in dig på.

Gör helt enkelt en lista över alla de produkter eller tjänster du erbjuder, tillsammans med de platser där du erbjuder dem och du är klar!

Här är några exempel:

Kebabbutik i Leeds
Rörmokare i Sheffield
Kirurgi i Llanfairpwllgwyngyll
Om du ligger i en liten stad och inser att sökvolymerna för den plats du befinner dig på är relativt låga, prova att söka efter nyckelord som är relaterade till den närmaste större staden. Du kan till och med rikta in dig på din delstat/landsting om din kundbas sträcker sig så långt.

Verktyg som Googles Keyword Planner och SEMrush kan ge dig mycket vägledning. Dessutom är denna Bulk Keyword Generator otroligt användbar att leka med.

Du bör också titta på dina konkurrenters ansträngningar och inte vara rädd för att rikta in dig på nyckelord och fraser som fungerar för dem.

Hur, frågar du?

Kopiera och klistra in en av deras webbadresser i Google Keyword Planner och viola, du ser orden som kopplar till konkurrenterna. Du kan använda dessa som utgångspunkter för att fortsätta din sökordsforskning.

Lokal SEO använder sig också av en särskild typ av nyckelord - long-tail keyword, som står i direkt kontrast till de vanliga huvudnyckelorden.

Även om long-tail-ord är mindre konkurrenskraftiga än huvudnyckelord spelar de en stor roll i lokal SEO. De fungerar som en viktig indikator på att användaren aktivt söker kontakt med ett lokalt företag. Vilka av följande bilder visar till exempel en användare som är redo att äta hamburgare och pommes frites?

"burger restaurants"
"hamburgerrestauranger inom åtta kilometer"
Möjligheten att den andra personen går in genom dörren till ditt företag är mycket större än den första. Även om långsvansnyckelord kanske inte dyker upp lika ofta i en sökning, så är det när de gör det något som kan leda till åtgärder som är på väg att inträffa.

Ytterligare tips för sökordsforskning är att använda modifieringar för att utvidga dina idéer eller rikta dig till en bredare eller mer specifik målgrupp beroende på sökordet. Vår hamburgerrestaurang är ett perfekt exempel eftersom flera olika modifieringar kan fungera.

Vi har redan använt modifieringen "bäst", men tänk också på något som "billiga burgare och öl" eller "billiga burgare och pommes frites".

Om författaren

Magnus

>